EFOP-3.3.2-16-2016-00010 Népi kézműves hagyományok átörökítése a Körösök völgyében című projektünk - 18 hónap alatt - a Dél-alföldi régióban, Békés megyében, azon belül 4 járásban, 4 településen, az ország több szempontból is hátrányos helyzetű, fejlesztendő, ill. egy intézményi célcsoport esetében komplex programmal fejlesztendő járásában valósult meg.
7 intézménnyel kötött az egyesület együttműködési megállapodást a programok megvalósítására. Az együttműködés 5 intézmény esetében általános iskolásokra, 1 intézmény esetében óvodásokra, egy további intézmény esetében pedig (fogyatékkal élő) szakiskolásokra vonatkozott.
A projektbe bevonni tervezett 7-24 éves korú célcsoporttagok létszáma (indikátor) 240 fő volt, illetve a tevékenységekbe terveztünk bevonni 40 fő óvodás korú gyermeket is.
A megvalósítás során mindösszesen 330 fő bevonása valósult meg, közülük 34 fő óvodás, tehát az indikátorszám 296 fő.
Az előzetes felmérés és az intézmények nyilatkozata alapján a bevontak 31%-a hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzetű volt.
A projekt előzetes célkitűzéseinek megvalósítására kiemelten ügyeltünk a közreműködő szakemberekkel, s a partnerintézményekkel együtt, ezek:
- komplex személyiségfejlesztés
- hagyományőrzés, hagyományápolás (autentikus értékek átadása)
- identitástudat erősítése
- manualitás fejlesztése
- csoportos tevékenykedtetés, közösségfejlesztés,
- alkotásra ösztönzés,
- tehetséggondozás,
- természetes anyagok alkalmazása.
Hisszük, hogy ha a fiatalok gyermekkorban megismerkednek a paraszti kultúra hagyományaival, akkor felnőttként elkötelezett művelőivé, értőivé válnak. Jelen projektünk keretében láthattuk, ahogy a gyermekek „megfertőződtek” a népi kultúra, a népi kézművesség szeretetével.
A projektben megvalósult tevékenységek, programok:
Mind a 7 intézménynél 2 féléven keresztül művészeti csoportokat indítottunk, melyek – a helyi igényekre építve - különböző népi kézműves mesterségeket, vagy annak alapjait ismertették meg a gyerekekkel. A pontos szakágat, hogy mivel, mikkel foglalkozzanak az adott csoportban előzetesen megterveztük, s ez alapján hirdettük meg azokat. A művészeti csoportok a hatékonyságvizsgálatok alapján, elérték céljukat, a gyerekek rendszeresen jártak, nem hiányoztak, örömmel alkottak, megismerték, megszerették a különböző természetes anyagokat, technikákat. Külön kiemelkedő a legtöbb helyen az erős csoportkohézió kialakulása.
Mind a 7 partnerszervezetnél kétfordulós versenyre került sor. Az egyik fordulóban, a helyi vetélkedőn főként a néprajzi ismeretekből adtak számot a gyerekek elméleti és gyakorlati (főként ügyességi) feladatokon keresztül. A feladatokat összeállítók figyelembe vették az érintettek korosztályi sajátosságait, így valóban jó hangulatú, ismeretek reprodukálására való alkalmak valósultak meg. A verseny másik fordulója tárgyalkotó volt, a művészeti csoportokban készített, beküldött alkotásokat országosan ismert, szakértő zsűri értékelte egy regionális pályázat keretében és egy reprezentatív kiállításon mutattuk be a nagyközönségnek a Békés Megyei Könyvtárban. Csoportjaink közül több is elismerésben részesült, s többek anyaga a kiállításon is szerepelhetett.
Két intézmény tanulói számára 6-6 napos bentlakásos nyári tábort valósítottunk meg. A nagybánhegyesi és a békéssámsoni gyerekek a 6 nap alatt megismerkedhettek a természetes anyagokkal, a hímzés, szövés, fazekasság, faművesség alapjaival. A táborokba esténként népi előadó-művészeket hívtunk, táncosokat, énekeseket, zenészeket. A gyerekek számára maradandó élményeket nyújtottak a táborok, elmondásuk szerint soha sem voltak még hasonlóban.
5 intézményben három alkalommal, témanapokat tartottunk, amelyben különböző népi kézművességet művelő animátorok játszóházat vezettek. A programot két alkalommal egészítette ki a partnerek igényeinek megfelelően kiválasztott műsor: előadó, mesemondó, viselet-bemutató, népi énekes, népzenei előadó, táncház stb. A harmadik témanaphoz mind az 5 intézményben, kapcsolódott egy „mesesarok” c. program, ahol a népmesékkel találkozhattak a résztvevők, továbbá egy Békés megye élő népművészetét bemutató kiállítás. A témanapok a partnerintézmények igényeihez, a kialakult ünnepeikhez, vagy a hagyományteremtő alkalmakhoz kapcsolódtak (szüret, zene világnapja, mesehét, advent stb.). Kivétel nélkül nagyon emlékezetes alkalmak voltak, ahol sok boldog gyermekarc volt látható.